Despre noi

Teritoriul GAL-ului Someş Transilvan este format din 14 comune acoperind o suprafaţă de 1048 km2. Populaţia totală este de 43 141 locuitori cu o densitate pe întreaga suprafaţă de 41,15 loc/km². Cele 14 comune ale teritoriului cuprind un număr de 84 sate .Teritoriul GAL-ului Someş Transilvan este identificat în Regiunea de Nord-Vest, în judeţul Cluj, în partea estică a municipiului Cluj-Napoca şi cuprinde partea nord-estică a acestuia la interferenţa a două mari unităţi de relief: Podişul Someşan, în vest şi Câmpia Transilvania, în est, fiind traversat de la sud la nord de râul Someşul Mic.

SCRISOARE CATRE MADR

Domnului Valeriu Tabără - Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale

Doamnei Cornelia Mihai – Director Autoritatea de Management pentru Programul

Naţional de Dezvoltare Rurală

Domnului Claudiu Coadă - Şeful Serviciului LEADER

Prin prezenta scrisoare dorim să ne manifestăm îngrijorarea cu privire la implementarea Programului LEADER în România şi să venim în sprijinul autortiăţilor publice prin initierea unui dialog constructiv şi transparent.

Încă din anul 2006 initiativa LEADER a fost primită cu mare bucurie şi speranţă în spaţiul rural românesc. Atunci când s-a lansat primul apel în vederea identificării teritoriilor şi formarea animatorilor locali, foarte multe comunităţi s-au străduit să răspundă cât mai bine cerinţelor Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pentru a putea avea cel puţin un reprezentant. Comunitatea devenea în sfârşit creatorul si beneficiarul unei strategii de dezvoltare.

Prin propriile forţe, umane şi financiare (deloc numeroase), cu toţii - structuri asociative, organizaţii non-guvernamentale şi administraţii locale - am încercat să aflăm cât mai multe despre programul LEADER şi să ne pregătim pentru o cât mai bună implementare. Unele teritorii au stabilit cooperări în ţări precum Germania, Franţa, Olanda, Luxemburg, Austria, Ungaria şi Polonia. In urma acestor parteneriate au fost angajate viitoare colaborări, menite să ofere o deschidere pentru dezvoltarea comunităţilor respective.

Principiile LEADER i-au înflăcărat în mod deosebit pe cei care activează în structurarea şi animarea societăţii civile româneşti, cei care simt cel mai acut necesitatea unui parteneriat public-privat bazat pe această nouă paradigmă in dezvoltarea locală. Aşa se face că după primele mesaje din partea MADR şi după aderarea României la UE, ne-am implicat cu toată convingerea în mobilizarea, facilitarea şi sprijinirea – financiară, materială şi umană pentru identificarea şi crearea de parteneriate.

Inerţia şi neîncrederea unei populaţii greu încercate, atât de regimul comunist, cât şi de o tranziţie chinuitoare şi deloc mobilizatoare, au făcut foarte dificilă promovarea principiilor LEADER şi dialogul constructiv între administraţie, sectorul privat şi ONG-uri. Însă, la acel moment s-a reuşit un lucru foarte important: aducerea la aceeaşi masă a repreyentanţilor autorităţilor locale, ONG-rilor şi întreprinzătorilor privaţi care şi-au dat acordul să participe la construirea parteneriatelor teritoriale.

În perioada 2007-2009 comunitatea oamenilor interesaţi de programul LEADER a aşteptat cu nerăbdare lansarea acestuia. În timp multi au devenit neîncrezători, iar alţii, în lipsa evenimentelor concrete, au obosit sa asiste doar la promovarea teoretică a acestui concept.

În a doua parte a anului 2009 au fost lansate aproape simultan mai multe componente vizând pregătirea implementării programului LEADER. Ca urmare, în cursul anului 2010 cei interesaţi au putut participa la două serii de instruiri, în acelaşi timp fiind derulat şi procesul de elaborare a Planurilor de Dezvoltare Locală. Deşi existau foarte multe întrebări fără răspuns, oamenii au început din nou să spere si s-au implicat în continuare pe principiul „vazând si făcând”.

Cu toate aceste neajunsuri datorită mobilizării deosebite a responsabililor locali a fost posibilă depunerea a aproximativ 150 de dosare. În elaborarea acestora au fost implicate sute şi sute de persoane de la nivel local care aşteptau un răspuns la aplicaţia depusă in termenul anuntat. Termenul a fost depasit iar pe 15 februarie 2011, când cu toţii ne aşteptam să aflăm decizia asupra strategiilor de dezvoltare locală, un comunicat sec postat pe pagina de internet a MADR ne anunţa ca :

« În urma centralizării rapoartelor de evaluare a PDL-urilor depuse, a fost constatată existenţa unor inadvertenţe în ceea ce priveşte evaluarea acestora. Astfel, conducerea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a dispus efectuarea unui control de calitate privind procesul de evaluare a PDL-urilor.

Prin urmare, până la prezentarea concluziilor controlului de calitate, Raportul de Evaluare a

PDL-urilor centralizat nu va fi publicat. »

Acest comunicat a făcut ca din nou oamenii să aibă îndoieli cu privire la demararea programului şi din nou se pune o presiune foarte mare asupra noastră, a celor care am promovat în teritoriu acest program. Considerăm că şi ei şi noi meritam un răspuns mai detaliat din partea Autorităţii de management.

Având în vedere aceste aspecte precum şi perioada scurtă rămasă până la finalul actualului ciclu de programare vă solicităm urmatoarele:

- Programarea unei întâlniri cu reprezentanţii potenţialelor GAL-uri pentru informare privind situaţia existentă.

- Comunicarea unor termene concrete legate de selecţia GAL-urilor.

- Comunicarea calendarului de implementare a Programului Leader în termenul ramas pâna la finalizarea PNDR.

- Justificarea oficială a întârzierii publicării raportului de selecţie a strategiilor de dezvoltare.

Vă mulţumim şi asteptăm cu interes răspunsurile dumneavoastră.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu